Selasa, 27 April 2010

Mata Mempersona..

Hari ni, kita nak kongsi tips Mata Mempersona ye..


Mata kita adalah bahagian wajah yang paling diperhatikan. Perasaan seseorang dapat terlihat dari tatapan matanya sehingga organ tubuh ini disebut sebagai jendela hati. Mata yang indah jugaadalah daya tarik bagi penampilan seorang wanita, itulah sebabnya dalam merias wajah, riasan mata umumnya perlukan  waktu paling lama. Tetapi, mata juga memiliki berbagai masalah yang dapat membuat wajah tidak segar. Itulah sebabnya, kita wajib merawat jendela hati ini sebaik-baiknya..k.

Kat sini, ada teknik-teknik untuk Rias Mata kita ye.. ia berbeza ikut jenis mata. So, tengok cermin betul2 mata kita jenis pe ye..
Mata Sepet
·         Bila mata sipit dan tidak memiliki lipatan atau kelopak mata, gunakan scotch tape. Caranya adalah gunting sebesar 2-3 mm, bentuk menjadi seperti bulan sabit dan tampalkan di atas garis samar kelopak mata. Ini akan membentuk lipatan atau kelopak mata.
·         Bila menggunakan eyeliner, jangan membuat garis terlalu panjang sampai melebihi sudut mata luar yang akan membuat mata nampak segaris.
·         Gunakan makeup  smoked eyes dengan menggunakan eyeshadow yang berwarna agak gelap seperti coklat tua, biru tua, ungu tua, hijau tua atau kelabu tua.
·         Bila kita nak menggunakan bulu mata palsu, elakkan bulu mata yang terlalu besar dan tebal sebab akan nampak x ori. Pilihlah bulu mata berdiameter setengah atau bulu mata satuan.
·         Gunakan maskara agak tebal agar memberi kesan mata bulat.

Mata Besar
·         Berbanding dengan mata sepet, kita dapat menggambar garis memanjang dengan menggunakan eyeliner sampai melebihi sudut bulu mata.
·         Hindari eyeshadow berwarna gelap. Sebaliknya gunakan eyeshadow berwarna silver atau warna terang lainnya.

Mata Sembap/Berlikaran Hitam
Mata akan nampak sembab, bengkak atau kehitaman pada bahagian bawah mungkin sebab kurang tidur atau terlalu letih. Gunakan teknik rias mata berikut untuk meperbaiki penampilan:
·         Setelah menggunakan alas bedak, kita dapat menutupi likaran gelap mata dengan menggunakan concealer. Perlu diingat, agar tidak terlalu tebal menggunakan concealer untuk menutupi likaran gelap mata sebab akan menampakkan tompokan  dan kerutan yang tidak sekata. Pilih concealer yang warnanya mendekati warna alas bedak agar nampak semulajadi

·         Gunakan bedak tabur/loose powder untuk meratakan warna pada bawah mata.
·         Pilih eyeliner dengan warna yang tidak terlalu gelap agar area mata tidak Nampak semakin gelap. Warna coklat tua sesuai digunakan, sapukan sekata pada mata.

Mata Berjauhan
Letak mata yang berjauhan dapat diperbaiki dengan menggunakan teknik berikut:
·         Buat shading yang memberi kesan untuk mendekatkan mata.

·         Panjangkan pangkal alis sehingga mata terlihat lebih dekat.
·         Hindari menggunakan eyeshadow dengan warna terang pada sudut mata bahagian dalam.

Bentuk Mata Berbeda
Bentuk antara mata kanan dan mata kiri umumnya memang tidak sama, tetapi kalau Nampak perbezaan cukup jelas akan mengganggu penampilan.
·         Gunakan bulu mata palsu. Caranya adalah dengan menggunakan sesuai bentuk mata untuk mata yang lebih bagus. Sedangkan untuk mata lainnya, pasang bulu mata pada bagian sudut luar mata pada posisi lebih tinggi.
·         Buat garis sudut luar mata dengan menggunakan eyeliner lebih tebal.

·         Usapkan maskara agak tebal pada sudut luar mata yang ingin dikoreksi.

Mata Turun
Ini disebabkan usia atau faktor genetik, mata seseorang dapat kelihatan turun sehingga nampak kurang mempesona. Untuk mengatasi masalah ini,lakukan cam ni ye..
·         Gunakan scotch tape pada kelopak mata.
·         Pilih eyeliner warna hitam dan pakai lebih tebal pada sudut luar mata bagian atas maupun bawah.
·         Baurkan eyeshadow warna gelap agar mata terlihat lebih besar. Gunakan eyeshadow dengan cara ditarik mulai dari 1/3 sudut luar kelopak ke arah atas hingga membentuk sudut 90 darjah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JOM RELEASE TENSION JAP